backgroundtop
Logo van deblessure.nl
     facebook twitter  
Label DeBlessure.nl
DE BLESSURE / BLESSURE PREVENTIE DANS

Blessure preventie Dans

 

 

Dans is een mooie vorm van bewegen. Om dit lang en veilig te kunnen uitvoeren is het voorkomen van blessures erg belangrijk. Goede begeleiding van een docent is belangrijk in de ontwikkeling als danser en om de kans op blessures te verkleinen. Naast een goede algemene gezondheid kun je een aantal dingen doen om de kans op blessures te verkleinen. Je kunt op de volgende dingen letten in de preventie van blessures bij dans:

 

–       Belasting aanpassen

–       Lenigheid

–       Spierversterking

–       Goede warming-up

–       Goede cooling-down

 

 

Belasting aanpassen dans

 

De belasting van je danstrainingen moeten zijn afgestemd op je fitheid. Uiteraard wil je jezelf verbeteren met dansen, maar zorg ervoor dat dit op een gedoseerde manier gebeurd. Het is ook belangrijk dat je een dansstijl kiest die bij je past. Je lichaam moet wennen aan een bepaalde belasting. Als je dit te snel wilt doen is er kans dat je lichaam overbelast raakt of dat je een blessure krijgt. Een dansdocent kan je hierbij helpen om jezelf op een verantwoorde manier te verbeteren.

 

Het kan weleens voorkomen dat je toch een pijntje of blessure hebt bij het dansen. Het is belangrijk dat je deze signalen van het lichaam herkent. Als een pijntje niet vanzelf weg gaat, dan is het verstandig deze te laten beoordelen specialist, bijvoorbeeld een fysiotherapeut, om te kijken of je door kunt gaan met dansen.

 

 

Lenigheid dans

 

Zoals bekend is lenigheid belangrijk voor dansers, maar niet alleen maar om grotere bewegingen te kunnen maken, maar ook om de kans op blessures te verkleinen. Er bestaan dynamische en statische rekoefeningen die je in de warming-up en cooling-down kunnen integreren. Lenigheid is afhankelijk van de lengte van de spieren en elasticiteit van de pezen. In de wetenschap wordt gezegd dat het nog niet bewezen is dat rekken de kans op blessures verlaagt, maar in de praktijk wordt rekken veelvuldig toegepast.

 

 

Spierversterking dans

 

Het is belangrijk om een goede kracht en stabiliteit rondom de gewrichten te hebben. Tijdens het dansen komt er een grote belasting op de spieren en gewrichten. Om deze belasting op te vangen en de bewegingen die je maakt te controleren moet er een goede kracht en stabiliteit zijn. Het is belangrijk dat de verschillende spiergroepen goed in balans zijn. Als de spierkracht beter is dan heeft dat voordelen voor de techniek, het uithoudingsvermogen en de prestatie van het dansen.

 

Om een spieropbouw te krijgen is het aan te raden minimaal 2 a 3 keer per week oefeningen te doen. Het is aan te raden onder begeleiding van een specialist, bijvoorbeeld een dansdocent of fysiotherapeut, specifieke oefeningen te doen.

 

 

Goede warming-up dans

 

Als je zonder goede warming-up aan een dans begint is je lichaam eigenlijk nog niet klaar om te presteren. Hierdoor is de kans groter dat je een blessure oploopt. De warming-up zorgt ervoor dat je lichaam meer kracht, snelheid en lenigheid heeft voordat je aan de dans begint. Zoals de naam al zegt zorgt het ervoor dat je lichaam warm en zijn je spieren goed doorbloed als je gaat presteren. De stofwisseling in je lichaam is sneller, waardoor de spieren over de benodigde energie beschikken. Naast de fysieke opbouw zorgt de warming-up ervoor dat je je op geestelijk op de dans voorbereid doordat je goed op je lichaam gericht bent.

 

De warming-up wordt vanuit rustige bewegingen opgebouwd en moet aan het eind naar de belasting van de dans worden opgebouwd. Een standaard warming-up begint met rustige bewegingen, zoals wandelen of joggen. Vervolgens worden er dynamische rekoefeningen gedaan waarmee de eindstandige bewegingen van de gewrichten en spieren wordt bereikt. Bij dynamische rekoefeningen worden de spieren rustig verend op lengte gebracht. De bewegingsuitslag van de spieren en gewrichten wordt verbeterd zodat je die kunt gebruiken tijdens het dansen. Daarna kunnen er spierversterkende oefeningen gedaan worden om de kracht en stabiliteit rondom de gewrichten te activeren. Aan het eind van de oefening kunnen er dansspecifieke oefeningen gedaan worden.

 

 

Goede cooling-down dans

 

Het is belangrijk om je lichaam na het sporten weer tot rust te brengen zodat het lichaam weer kan herstellen. Door een goede cooling-down wordt de hartslag weer omlaag gebracht. Omdat er tijdens het dansen veel bloed naar de spieren gaat is het belangrijk dat de bloedcirculatie na het dansen weer tot rust gebracht wordt, waardoor andere lichaamsdelen weer meer bloed krijgen. Tijdens de cooling-down worden afvalstoffen afgevoerd, waardoor je spieren beter herstellen.

 

Bij de cooling-down kan er eerst rust wat bewogen worden met wandelen of joggen. Vervolgens kunnen er dynamische of statische rekoefeningen gedaan worden.

 

 


backgroundbottom
Bronvermelding | Algemene voorwaarden

Dit is een produkt van :
Logo JH Consultancy
© Copyright JH Consultancy 2014, All rights reserved
Webdesign by : FISHTANKMEDIA.NL